Hoppa till innehåll
Comparia.se » Blogg » Digital brevlåda – så fungerar det

Digital brevlåda – så fungerar det

Har du hört talas om Kivra, minmyndighetspost eller Digimail? Det är alla digital brevlådor som allt fler svenkar väljer att ha. Men hur fungerar det? Kostar det pengar? Hur kommer man igång? Vi har svaren.

Vad är en digital brevlåda?

En digital brevlåda möjliggör att du kan ta emot post från myndigheter och företag digitalt i stället för i pappersform.

Den digitala brevlådan når du via internet, och din identitet bekräftas med e-legitimation, till exempel Mobilt BankID. Fördelen med digital brevlåda är att den är tillgänglig var du än är. När du har nya brev blir du meddelad via sms eller mejl. Du kan när du vill ändra inställningarna så att du tar emot breven på papper igen.

Staten har tagit fram en digital brevlåda som förvaltas av Skatteverket. Den hittar du på minmyndighetspost.se och är helt gratis. Nackdelen är att denna digitala brevlåda inte stöds av privata företag.

En del väljer att ta emot post från t.ex. CSN digitalt men föredrar annan post i pappersform. Gör inställningarna precis som du vill och tänk på att det inte är alla myndigheter eller företag som är anslutna till en digital brevlåda.

Du som har digital brevlåda loggar då in på den och läser deklarationen som bifogas i form av en PDF-fil. Beroende på dina inställningar får du ett sms eller mejl när “brevet” från Skatteverket hamnat i lådan.

Därefter är det bara att logga in med bank-id och granska uppgifterna. Digitala brevlådor godkända för myndighetspost är förutom statens egen Min Myndighetspost även Digimail och Kivra. Nästan 3,7 miljoner svenskar har skaffat digital brevlåda.

Så fixar du digital brevlåda på 1 minut

  1. Gå till minmyndighetspost.se och välj “Skaffa brevlåda privat”
  2. Logga in med e-legitimation
  3. Välj att du vill ha post från Skatteverket

Min myndighetspost är en digital brevlåda som är framtagen av staten och underhålls av Skatteverket. Tänk på att du behöver någon form av e-legitimation, som Mobilt Bank ID, för att kunna använda tjänsten. Om du vill använda någon annan brevlåda så finns privata alternativ, som Kivra och Digimail. Dessa har möjlighet att förutom myndighetsbrev också ta emot digitala brev från vissa privata företag.

Visste du att påsken 2017 fick över en halv miljon svenskar dela på drygt 4,3 miljarder i skatteåterbäring? Majoriteten av svenskarna idag väljer faktiskt att göra din deklaration helt digital och ofta med hjälp av en digital brevlåda.